Smarowanie to konieczność w bardzo wielu gałęziach przemysłu oraz w życiu codziennym. Czasem jednak warunki są na tyle trudne, że użycie klasycznych olejów lub smarów jest niemożliwe. Do takich czynników zalicza się na przykład zbyt wysoką lub niską temperaturę, czy też duże zapylenie otoczenia. Istnieje jednak skuteczna alternatywa dla klasycznych środków smarnych – są nią tak zwane suche środki smarujące.
W uproszczeniu są to substancje w których smarowanie, redukcja tarcia odbywa się nie za pomocą cieszy, tak jak to ma miejsce w przypadku olejów, smarów i w pewnym stopniu także past, ale ciał stałych.
Należy tu zwrócić uwagę, że choć samo medium smarujące to ciało stałe, to w wielu wypadkach nanoszenie odbywa się w fazie płynnej. Właściwą substancją smarującą jest zwykle dwusiarczek molibdenu, grafit lub PTFE.
Suche materiały smarujące można podzielić na proszki, lakiery ślizgowe oraz warstwy ślizgowe przypominające wosk.
Proszki ślizgowe zawierają zwykle MoS2, czyli dwusiarczek molibdenu lub grafit. Przykładowe produkty to OKS 100 i OKS 110. Woski ślizgowe służą zwykle do powlekania różnego rodzaju gwintów. Woskami ślizgowymi w naszej ofercie są: OKS 1300, OKS 1710, OKS 1750 i OKS 1765. Lakiery ślizgowe to suche materiały smarujące (MoS2, PTFE, grafit) osadzone w rozpuszczalniku, którym może być np. woda, żywica lub alkohol. Lakierami ślizgowymi w naszej ofercie są OKS 500, OKS 510, OKS 511 (wersja w aerozolu), OKS 521 (spray), OKS 530, OKS 570, OKS 571 (spray), OKS 575, OKS 589.
Zaletami suchych smarów w stosunku do klasycznych środków smarujących są:
Podsumowując, warto w pewnych wypadkach rozważyć zastosowanie nieco mniej konwencjonalnych produktów jakimi są właśnie suche materiały smarujące.
W kolejnych publikacjach napiszemy więcej na temat konkretnych suchych smarów z naszej oferty.
Celem połączeń śrubowych jest skuteczne i bezpieczne łączenie elementów ze sobą, ze stałą i wysoką wartością siły ściskowej, umożliwiając równocześnie łatwość demontażu. Chyba każdy z nas, borykał się z odkręceniem śruby – starej, skorodowanej, zapieczonej, czy przykręconej bez podkładki? Jak temu najskuteczniej zaradzić?
Połączenia gwintowe narażone są na różne czynniki destrukcyjne, które uwarunkowane są warunkami pracy określonych urządzeń, jak:
W myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć, warto skupić się na działaniach prewencyjnych – jak nie dopuścić do zapieczenia połączeń gwintowych przy zastosowaniu past montażowych.
Aby zapobiec zjawisku korozji bimetalicznej należy unikać bezpośredniego kontaktu między stalą nierdzewną, a innymi metalami i ich stopami. W przypadku, gdy taki kontakt jest nieunikniony, między materiałami powinno się umieścić izolator, który jest składnikiem pasty.
Firma OKS wyprodukowała specjalnie dla połączeń śrubowych wykonanych ze stali szlachetnej, pastę montażową OKS 250. Czym charakteryzuje się pasta montażową OKS 250? To pasta ceramiczna przeznaczona do mocno obciążonych powierzchni ślizgowych. Stanowi ona doskonałe zabezpieczenie korozyjne. W środowisku agresywnym pasta OKS 250 wykazuje dużą odporność na: gorącą wodę, większość kwasów i zasad.
W zakresie temperatur od -40°C do 200°C pasta wykazuje właściwości smarne, a przy mocno obciążonych powierzchniach ślizgowych stanowi doskonałą barierę antykorozyjną dla: śrub, bolców, kołków, kołnierzy, wrzecion i połączeń pasowych.
W zakresie temperatur 200°C do 1400°C pasta OKS 250 wykazuje właściwości separacyjne, znajdując zastosowanie m.in.: przy połączeniach gwintowych narażonych na działanie wysokich temperatur w budowie silników spalinowych i turbinach.
Pasta OKS 250 z uwagi na swoje właściwości może być stosowana jako pasta uniwersalna przy montażu wszystkich popularnych rodzajów śrub, jak również: bolców, kołków kołnierzy, wrzecion i połączeń pasowych. Stosowanie jej jako uniwersalnej pasty montażowej upraszcza zaopatrzenie warsztatu, zakładu, pracowni, jak również wyklucza pomyłki w trakcie prac.
Przykładem z życia, który doskonale obrazuje uniwersalność pasty jest jej stosowanie przy montażu zbiornika piasku w podwoziu lokomotywy. Pomimo narażenia połączeń śrubowych na bezpośrednie działanie zmiennych warunków atmosferycznych, jak: deszcz, śnieg, chłód, upał, można je bez problemu demontować w trakcie przeglądów.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pasty OKS 250, która znajduje się również i w naszej ofercie, kliknij tutaj.
Jakie inne preparaty stosuje się przy montażu i demontażu połączeń śrubowych?
Przemysłowa produkcja masowa pieczywa stawia największe wymagania zarówno dla przebiegu procesów wewnątrzzakładowych, jak i dla urządzeń produkcyjnych w nowoczesnych, dużych piekarniach. W zapewnieniu bezpieczeństwa konsumentów i procesów produkcyjnych ważną rolę pełnią środki smarne, dlatego tak istotna jest ich najwyższa jakość!
Stabilna praca w trybie 24 godziny 7 dni w tygodniu, ekstremalne warunki produkcyjne, rygorystyczne standardy higieniczne i krótki czas czyszczenia oraz konserwacji stanowią główne wyzwania dla maszyn i urządzeń w zakładach przemysłu piekarniczego.
Systematyczny przebieg procesu produkcyjnego w nowoczesnych, dużych piekarniach wpływa na ich wysoki stopień zautomatyzowania. Taśmy transportowe, rolkowe jak i inne urządzenia do transportu, dystrybuują automatycznie pomiędzy urządzeniami do pieczenia wszelkie niezbędne do tego: surowce, półprodukty i gotowe produkty. W zakładach tego rodzaju, oprócz klasycznych podzespołów urządzeń, takich jak: pompy, przekładnie, dmuchawa, sprężarki sprężonego powietrza i systemy hydrauliczne, często stosowane są elementy maszyn, jak: łożyska toczne i łożyska ślizgowe.
Duże obciążenie wilgocią i pyłem, bardzo wysokie lub bardzo niskie temperatury robocze mocno obciążają urządzenia produkcyjne w ich codziennej pracy. W dużych piekarniach, aby nie dopuścić do zużycia i korozji niezbędne jest smarowanie wszystkich ruchomych elementów maszyn. Brak lub niedostateczne smarowanie powoduje nie tylko nieplanowane okresy przestoju urządzeń i krótkie przestoje produkcji, ale również zwiększa jej koszty. Dlaczego? Z powodu większego zużycia energii i zwiększenia nakładów na utrzymanie maszyn w stanie sprawności.
W produkowanym pieczywie nie powinny znajdować się resztki smarów – ściekanie w miejscach smarowania. W przypadku niezamierzonego zetknięcia z żywnością należy zapewnić, aby do produkcji i dalszego przetwarzania żywności stosować tylko smary obojętne fizjologicznie.
Najważniejszym kryterium wyboru smarów w zakładach produkcji i przetwórstwa żywności jest dopuszczenie smaru przez amerykańską organizację NSF (National Sanitation Foundation). Smary z certyfikatem NSF H1 mogą być stosowane, jeżeli wykluczenie kontaktu z żywnością w obszarze produkcji jest niemożliwe. Odpowiednim przykładem środka smarnego z tym atestem, przeznaczonego do stosowania w procesie piekarniczym spożywczym, jest smar do łożysk do najwyższych temperatur – OKS 4220.
Smar wysokotemperaturowy z PTFE może być stosowany do smarowania:
Smar ten spełnia szereg zalet i korzyści, m.in.: wykazuje dużą odporność na wodę i parę, bardzo dużą odporność na chemikalia, np. na rozpuszczalniki, jak: benzyna, benzen, aceton, trichloroetylen lub na kwasy nieorganiczne, jak: kwas siarkowy, solny i azotowy oraz kwasy tłuszczowe, alkohole i halogeny. Ponadto wykazuje się bardzo dobrą tolerancją na tworzywa sztuczne i elastomery. Nadaje się idealnie do trwałego smarowania miejsc poddawanych działaniu wysokiej temperatury do 300°C smarem stałym.
OKS posiada do wszystkich obszarów zastosowań w technice spożywczej, właściwe smary specjalne do zgodnej z przepisami prawa pracy urządzeń. Smary specjalne OKS, materiały konserwacyjne technologii chemicznej oraz środki czyszczące przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa procesów, wydłużenia okresów konserwacji, unikania awarii oraz zwiększenia wydajności maszyn i urządzeń.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat smaru OKS 4220, kliknij tutaj.
Już teraz ToolbOKS, kompaktowa linia wysokiej jakości produktów niemieckiej firmy OKS, dostępna jest na naszym rynku! Sprawdź, co tworzy linię produktów ToolbOKS!
Nowa seria produktów ToolbOKS, która swoją polską premierę miała na poznańskich targach ITM, to kompaktowa linia wysokiej klasy produktów wprowadzona przez niemiecką firmę OKS. W skład serii wchodzą: środek czyszczący do hamulców, środek do usuwania rdzy, silikon w sprayu oraz olej uniwersalny zawierający PTFE.
Prosta obsługa i nowoczesny wygląd sprawiają, że produkty ToolbOKS idealnie pasują do obecnych wymagań specjalistów z różnych branż. Ze względu na doskonały stosunek ceny do jakości, produktów ToolbOKS nie może zabraknąć w żadnym warsztacie czy po prostu na biurku majsterkowicza. „Nasza nowa seria ToolbOKS stanowi ofertę pasujących produktów w atrakcyjnej cenie dla warsztatu. Oczywiście wszystkie nasze produkty ToolbOKS są <made in Germany>. Użytkownicy mogą więc polegać na stale wysokiej jakości”, tak o serii ToolbOKS mówi rzecznik zarządu firmy OKS, Christian Göggelmann.
Sprawdź, co wpływa na wyjątkowość produktów linii ToolbOKS!
ToolbOKS – środek czyszczący do hamulców
Swoje zastosowanie znajduje przy usuwaniu uporczywych zanieczyszczeń i pozostałości: olejów, smarów, żywic, klejów, smoły, sadzy, płynów hydraulicznych i hamulcowych, a także startych cząstek sprzęgła i hamulców.
ToolbOKS – olej uniwersalny z PTFE
Olej uniwersalny z PTFE idealnie sprawdza się przy smarowaniu ruchomych części w pojazdach i w maszynach, jak również przy pielęgnacji i ochrony powierzchni metali.
ToolbOKS – środek do usuwania rdzy
Zastosowanie znajduje przy nieniszczącym demontażu zardzewiałych połączeń śrubowych, jak i przy uwalnianiu zakleszczonych części pojazdów i maszyn.
ToolbOKS – silikon w sprayu
Silikon w sprayu idealnie sprawdza się przy: smarowaniu i polepszaniu właściwości ślizgowych, ochronie części gumowych i tych z tworzywa sztucznego przed utratą elastyczności, zanieczyszczeniami i oblodzeniem, a także przy pielęgnacji i impregnacji powierzchni.
Jaki jest zakres jego zastosowania?
Poznaj sam walory produktów linii ToolbOKS!
Więcej informacji na temat produktów wraz z kartami charakterystyki znajdziesz klikając tutaj
Nie od dziś wiadomo jak bardzo uciążliwym problemem może być korozja, czyli proces postępującego niszczenia materiałów, zachodzący między ich powierzchnią a otoczeniem. Czy istnieje „złoty środek”, który skutecznie da sobie radę z tym nieproszonym gościem?
Zjawisko korozji stanowi nie tylko problem w przemyśle, ale i w życiu codziennym, występując w różnego rodzaju mechanizmach. Mechanizmy te w wyniku zardzewienia nie pracują tak jak powinny, albo są po prostu unieruchomione. Czasem sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, kiedy chcemy dany mechanizm wyczyścić, ale niestety nie możemy go rozkręcić. Co wówczas najlepiej zrobić, by sobie poradzić z takim problemem?
Sytuację może uratować wysokiej jakości olej konserwujący OKS 641. Czym dokładnie jest ten produkt? OKS 641 to kombinacja olejów mineralnych i dodatków z rozpuszczalnikiem. Dowiedz się więcej
Dzięki niskiej lepkości bez problemu wnika on w trudno dostępne miejsca, a także pod warstwę niechcianej rdzy, wypierając wilgoć i chroniąc materiał przed korozją. Idealnie nadaje się do demontażu wszystkich przywierających części lub elementów maszyn o ograniczonej ruchliwości, jak np.: zamki do drzwi, zawiasy, śruby, bolce, tuleje, korby, układy drążków, zawory, szyny ślizgowe, linki cięgnowe, wały, itd. To właśnie dzięki OKS 641 silnie skorodowany łańcuch rowerowy może dostać drugą szansę. Wystarczy dokładnie spryskać łańcuch i chwilę poczekać, aż środek zacznie działać. Przed samą jazdą do właściwego smarowania warto użyć środka, jak np. OKS 671. Więcej na temat smarowania łańcucha rowerowego przeczytasz klikając tutaj
Olej konserwujący OKS 641 może być użyty do smarowania: instrumentów mechaniki precyzyjnej, łożysk tocznych, przyrządów pomiarowych, wyposażenia biur i komputerów, broni itp. Stosowany może być w szerokim zakresie temperatur, mianowicie od -50 C° do +80 C°. Olej ten nadaje się także do ochrony przed wilgocią i korozją styków elektrycznych. Oprócz wersji w aerozolu o pojemności 400 ml, olej konserwujący OKS 641 dostępny jest w kanistrach 5-litrowych i 25-litrowych.
Dzięki wysokiej skuteczności i wszechstronności zastosowania, olej OKS 641 warto mieć zawsze pod ręką zarówno w garażu, w warsztacie, jak i na hali produkcyjnej!
Oleje i środki smarne, które stosowane są w branży spożywczej muszą nie tylko spełniać podstawowe właściwości smarne, ale i również wynikające z regulacji prawnych obostrzenia.
Łatwo można sobie wyobrazić konsekwencje, jak niesie za sobą zanieczyszczenie produktów, czy do produkcji opakowań, smarów wykorzystywanych w czasie procesu pakowania. Postęp technologiczny przejawiający się w stosowaniu coraz to nowocześniejszych urządzeń czy zautomatyzowanych linii produkcyjnych daje wiele możliwości… Między innymi pozwala on na zmniejszenie powstałego ryzyka zanieczyszczenia, będącego skutkiem awarii sprzętu. Pamiętajmy jednak, że bezpośredni kontakt smaru z żywnością wcale nie musi być spowodowany wyłącznie problemami technicznymi.
Procesy technologiczne, takie jak mieszanie składników czy ich transport taśmociągiem, umożliwiają kontakt produktów spożywczych z elementami maszyn, przy których stosuje się środki smarne. Wystarczy niewielka ilość niedopuszczalnego smaru, który dostając się do żywności może przynieść producentowi ogromne koszty (wyłączenie linii produkcyjnej). Jak temu zaradzić?
Aby wykluczyć ryzyko strat związanych z zanieczyszczeniem partii produktów spożywczych należy używać środków smarnych z odpowiednim certyfikatem. Otóż środki smarne przeznaczone dla branży spożywczej muszą spełniać normy Narodowego Instytutu Sanitarnego, który podzielił środki smarne na:
Skład smaru posiadającego rejestrację NSF H1 jest zgodny z przepisami Agencji Żywności i Leków, a także spełnia wymagania takie jak:
Oleje wysokotemperaturowe, których to dystrybucją zajmuje się nasza firma, należą do grupy produktów smarnych wykorzystywanych w przemyśle spożywczym. Gdzie się je stosuje? Między innymi przy smarowaniu łańcuchów w systemach transportowych urządzeń do wypalania i suszenia, w maszynach przetwórstwa żywności i w urządzeniach piekarniczych.
Jak wygląda zastosowanie olejów klasy NSF H1 w praktyce?
Właściwe smarowanie to ważna kwestia w przemyśle piekarniczym. Idealnym przykładem jest tutaj wytwórnia pizzy, w której dziennie produkuje się średnio 1,5 miliona sztuk pizzy (!). Pizze te wypiekane są w piecu kamiennym. Piec fabryczny w porównaniu z tradycyjnym piecem z gastronomii włoskiej, posiada oddzielne wejście i wyjście oraz łańcuch transportowy, na którym zamontowane są płyty kamienne. Za pomocą płyt kamiennych gotowe pizze transportowane są przez piec. I tutaj właśnie pojawia się kwestia smarowania.
Kamienne płyty powodują silne obciążenie łańcucha, a wysoka temperatura w piecu do pieczenia wynosząca ponad 200°C, powoduje dodatkowe utrudnienie. Łańcuch transportowy musi być smarowany, ponieważ zmniejsza ono tarcie i jego zużycie. Duże tarcie prowadzi do przedwczesnej wymiany łańcucha, natomiast jego zmniejszenie jest równoznaczne z oszczędnością energii. Wniosek nasuwa się tutaj jeden – właściwe smarowanie oszczędza pieniądze! Firma OKS opracowała wysokotemperaturowy smar do łańcuchów stosowanych w przemyśle spożywczym. Rejestracja OKS 387 przez Narodowy Instytut Sanitarny w kategorii H1 dowodzi, że smary specjalne OKS sprostają najsurowszym wymaganiom higieny żywności, jednocześnie niczego nie tracąc ze swojej sprawności.
Użycie smaru OKS 387 w żaden sposób nie wpływa na smak pizzy, nie nadając jej nieprzyjemnego posmaku oleju maszynowego. Ponadto środek ten nie zawiera toksycznych substancji, które mogłyby pojawić się w efekcie parowania oleju w przypadku jego niewłaściwego zastosowania. OKS 387 bazuje na zupełnie syntetycznym, fizjologicznie nie budzącym zastrzeżeń oleju bazowym, na naturalnym graficie i dodatkach. Przez Narodowy Instytut Sanitarny został on sklasyfikowany w kategorii H1 do stosowania w przemyśle żywnościowym i dopuszczony, kiedy kontaktu z żywnością nie można wyeliminować. Olej natryskiwany na łańcuch transportuje grafit do wewnętrznego łożyska łańcucha, chroniąc go przed zużyciem. Do temperatury 200°C łańcuchy są smarowane olejem i grafitem, natomiast powyżej 200°C olej podstawowy wyparowuje bez pozostałości, przy czym grafit nadal zapewnia doskonałe smarowanie łańcucha. OKS 387 można również stosować, za pomocą instalacji, do centralnego smarowania.
W przemyśle opakowaniowym istotną rolę odgrywa właściwe smarowanie łańcuchów transportowych. Dlaczego? Wystawione są one bowiem na działanie wysokich temperatur, jednocześnie spełniając rygorystyczne wymogi spożywcze. Jak to wygląda w praktyce? Po głębokim tłoczeniu puszki są lakierowane. Lak wypalany jest w temperaturze ok. 210°C. Transport puszek przez poszczególne etapy produkcji odbywa się za pomocą łańcuchów, które w średniej wielkości piecu do wypalania mogą mieć nawet ponad 100 metrów długości. Aby utrzymać przepustowość do 20 000 puszek na godzinę, łańcuchy transportowe muszą się poruszać z dużą prędkością. Z tego też powodu olej do łańcuchów musi spełniać długą listę wymagań, a najważniejsze z nich stanowi tutaj odporność na odwirowywanie.
W procesie produkcji smar z łańcucha nie może dostać się do wnętrza puszki, jeżeli już do tego dojdzie, puszka musi zostać zniszczona! Bardzo ważna jest również odporność oleju na odparowywanie, ponieważ kondensat może osadzać się w puszkach pustych, wpływając na jakość lakierowania puszki. Co ważne olej nie może zawierać składników, które utrudniają zwilżanie puszki lakierem. Odporność na odparowywanie i straty na skutek parowania, zwłaszcza w wysokich temperaturach, ważne są z uwagi na potrzebną ilość dosmarowania. Dlaczego? Już wyjaśniamy… Otóż co nie wyparowało, nie musi być dosmarowane. Olej oczywiście musi mieć certyfikację wedle wymagań Narodowego Instytutu Sanitarnego H1! To oczywiste!
Jaki olej najlepiej spełni swoją rolę w systemach transportowych w urządzeniach do lakierowania, wypalania i suszenia w przemyśle opakowaniowym i spożywczym? Podpowiadamy – olej OKS 3570. Spełnia on wymienione wyżej wymagania. Wyjątkowa stabilność wysokotemperaturowa powoduje redukcję oleju w trakcie produkcji do ponad 60% ! W porównaniu z innymi olejami, OKS 3570 może wydłużyć dwukrotnie żywotność łańcucha transportowego.
Znajdujące się w naszej ofercie produkty dystrybuujemy do wielu gałęzi przemysłu spożywczego, ale nie tylko! Dowiedz się więcej klikając tutaj.
Wiosna rozpoczęła się na dobre. Najlepszym na to dowodem jest słyszany zewsząd hałas pracujących kosiarek, kos spalinowych czy pił łańcuchowych. No właśnie, pił łańcuchowych…Zatrzymajmy się na chwilę przy tych ostrych urządzeniach.
Pilarka łańcuchowa lub, jak kto woli pilarka mechaniczna, to wymagające narzędzie, które niejednokrotnie musi sprostać trudnym warunkom użytkowania. Najmocniej zużywającym się elementem jest tu łańcuch, który pracuje w naprawdę ciężkich warunkach. Łańcuch musi wytrzymać wysokie obroty, znaczne obciążenie, wysoką, ale czasem i niską temperaturę, np. na mrozie, zanim zdąży się rozgrzać. Aby łańcuch mógł poprawnie pracować, do jego smarowania wymagany jest wysokiej jakości olej.
Odpowiednio dobrany olej zapewnia efektywną pracę łańcucha i wydłuża czas jego eksploatacji. Olej ten musi sprostać wszystkim obciążeniom, którym podlega sam łańcuch. Dodatkowo powinien być w miarę wydajny, dobrze przylegając do łańcucha i jego prowadnicy. Olej, co bardzo ważne, musi dobrze wnikać we wszystkie elementy smarowanego mechanizmu, i jednocześnie nie powinien rozpryskiwać się podczas pracy piły przy jej maksymalnej prędkości.
Nie jest prostą sprawą dobranie oleju, który podoła wszystkim wspomnianym powyżej wymaganiom. Jednak my w naszej ofercie taki środek posiadamy. Co to za produkt? Już piszemy… To OKS 350, czyli wysokotemperaturowy syntetyczny olej z dwusiarczkiem molibdenu (MoS2), dedykowany specjalnie do pił łańcuchowych. OKS 350 może pracować w szerokim zakresie temperatur, zarówno w zimie jak i w lecie, nie straszna mu bowiem żadna pora roku! Doskonale sobie radzi w temperaturach w przedziale od -30 C od +250 C!
OKS 350 to olej syntetyczny, a jego jednorodna struktura molekularna zapewnia lepsze i dokładniejsze smarowanie. W porównaniu z olejami mineralnymi okres trwałości OKS 350 jest znacznie dłuższy. Skład oleju OKS 350 jest wzbogacony o MoS2, czyli o dwusiarczek molibdenu. Co daje MoS2 ? Przede wszystkim zmniejsza on tarcie, a zostawiając cienką warstwę na powierzchni metalu, zapewnia smarowanie awaryjne. W ten sposób redukuje możliwość uszkodzenia w przypadku braku oleju – każdy olej, jeśli nie będzie uzupełniany, musi się kiedyś skończyć. OKS 350 dzięki optymalnie skomponowanej lepkości dobrze przylega do smarowanych elementów, nie powodując ociekania ani rozchlapywania oleju w trakcie dużej prędkości pracy łańcucha pilarki.
Jego duża odporność na wodę jest bardzo ważna dla wszelkich urządzeń, które są narażone na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, zwłaszcza dla tych, które pracują w wilgotnym, a wręcz w mokrym drewnie.
Olej OKS 350 ze względu na swoją bogatą gamę właściwości, doskonale nadaje się nie tylko do pilarek łańcuchowych, znajdujących zastosowanie w przydomowych sadach, ogrodach… To także rewelacyjne rozwiązanie dla urządzeń pracujących w pełni profesjonalnie, np. w leśnictwie czy w przemyśle drzewnym. Ponadto OKS 350 znajduje zastosowanie w piecach do wypalania, suszenia, czy też w dużych przemysłowych lakierniach.
OKS 350 to w pełni profesjonalny olej, nie tylko dla profesjonalistów!
Zakup ekspresu do kawy to niemały wydatek. Jeśli już się na niego zdecydujemy, musimy pamiętać o odpowiedniej i regularnej konserwacji. Tylko w ten sposób uchronimy nasze urządzenie od poważnej awarii, którą nasz portfel odczułby bardzo boleśnie.
Co zrobić, by ekspres do kawy działał niezawodnie nawet po wielu latach używania?
Otóż wystarczy kilka minut, odrobina entuzjazmu i odpowiedni smar!
Producenci znanych marek zalecają okresowe smarowanie elementów jednostki zaparzającej. Jeśli to zaniedbamy, możemy spodziewać się coraz głośniejszej pracy ekspresu, będącej konsekwencją wycierania się części ruchomych. W efekcie może to doprowadzić do poważnej awarii, którą z pewnością boleśnie odczuje nasz portfel. Informacje w tym temacie szczegółowo opisane są w instrukcji obsługi urządzenia. Zamieszczony poniżej materiał wideo pokazuje, jak łatwo można samemu przeprowadzić konserwację.
Zobacz koniecznie, jak łatwo można przeprowadzić taką konserwację! Kliknij tutaj.
Zgodnie z zaleceniami producentów, co 3 miesiące jednostkę zaparzającą należy wyczyścić dokładnie z resztek kawy i innych osadów, a następnie przesmarować wskazane punkty. Jaki smar spełni tu maksymalnie swoją rolę? Ze smarów dostępnych na rynku polecamy OKS 1110. Nie tylko my uznaliśmy ten smar za godny polecenia, co widać w załączonym powyżej filmie.
Dlaczego OKS 1110? No cóż, jest najlepszy spośród dostępnych na rynku! Jakie właściwości wpływają na jego wysoką skuteczność działania? To przede wszystkim:
Dodatkowo smar OKS 1110 jest zupełnie neutralny w zapachu, a o jego bezpieczeństwie świadczy przyznany mu międzynarodowy certyfikat, zarejestrowany w NSF z dopuszczeniem H1, a więc najwyższym. W razie kontaktu z żywnością nie zaszkodzi on naszemu zdrowiu. zatem jest absolutnie bezpieczny!
Wiosna nadchodzi, co prawda kapryśnie i opornie, ale już niebawem stanie się faktem. Wraz z nadejściem słonecznych dni wiele z nas rozpocznie sezon rowerowy. W pierwszy ciepły weekend warto zatem wyjąć rower z piwnicy.
Zanim wsiądziemy na rower należy: pozbyć się półrocznego kurzu, sprawdzić stan opon, dopompować koła i poświęcić większą uwagę łańcuchowi rowerowemu. Zaniedbania łańcucha skutkują piskliwymi dźwiękami w trakcie jazdy, które stanowią efekt wycierania się ruchomych części łańcucha. Na skutek tego dochodzi do wydłużenia łańcucha. W tym momencie jazda staje się niebezpieczna, wręcz niemożliwa. Pozostaje nam tylko kosztowna wymiana łańcucha i zębatek na nowe.
Pamiętajmy, że systematyczna konserwacja łańcucha rowerowego może skutecznie przedłużyć żywotność układu jezdnego!
Zabiegi konserwacyjne warto zacząć od dokładnego wyczyszczenia łańcucha. Przy prawidłowej i systematycznej konserwacji, od czasu do czasu wystarczy przeczyścić łańcuch za pomocą dobrego środka czyszczącego. Tutaj doskonale sprawdzi się preparat w sprayu OKS 2611. Jest to znakomity, uniwersalny środek czyszczący będący mieszaniną rozpuszczalników szybko odparowujących. Spray nie pozostawia osadów na powierzchniach czyszczonych. Dodatkowo, środek działając pod ciśnieniem, wymywa brud z trudno dostępnych szczelin. Teraz wystarczy już tylko wytrzeć łańcuch, dokładnie go osuszyć i przystąpić do aplikacji środka smarnego.
Przy smarowaniu warto sięgnąć po środek posiadający dużą zdolność do pełzania, penetracji, a równocześnie mający odpowiednią przyczepność. Olejem, który doskonale sprawdzi się przy konserwacji łańcucha jest OKS 671, wysokowydajny środek, który w swoim składzie zawiera odpowiednie dodatki skutecznie poprawiające właściwości smarne. Środek szybko dociera do elementów pracujących łańcucha, wypierając drobiny wody. Dzięki temu do łańcucha nie będzie przywierać kurz. Po aplikacji środka wystarczy pokręcić łańcuchem na biegu jałowym, a w przypadku nadmiaru smaru wystarczy usunąć go szmatką.
I tak szybkim i prostym sposobem rower jest gotowy. Nie pozostaje nam nic innego, jak cieszyć się z jazdy na w pełni sprawnym rowerze!
Zima w pełni dlatego warto pomyśleć o sezonie narciarskim. Jednak zanim zdecydujesz się na założenie nart na nogi upewnij się, czy wszystkie elementy działają jak należy. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj konserwacja wiązań narciarskich.
Już na etapie produkcji wiązania narciarskie są zabezpieczane odpowiednim smarem. Zabezpieczenie to gwarantuje prawidłowe funkcjonowanie wiązań narciarskich w trudnych, a czasem nawet w ekstremalnych warunkach zimowych.
Rekomendowanym i sprawdzonym produktem jest smar OKS 475. Charakteryzuje go odporność na niskie temperatury, wysokie prędkości, stanowi on doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne oraz nie niszczy tworzyw sztucznych. Wszystkie wskazane cechy smaru OKS 475 sprawiają, że nadaje się on idealnie do smarowania, między innymi właśnie wiązań narciarskich.
Celem bezpiecznego użytkowania nart, wiązania należy utrzymywać w bezwzględnie dobrym stanie technicznym. Aby spełnić kryterium bezpieczeństwa należy co jakiś czas dosmarować wszystkie ruchome elementy wiązania.
Smarowanie wiązań narciarskich nie należy do czynności czasochłonnych. Abyś prawidłowo przeprowadził proces smarowania wiązań wystarczy, iż spełnisz trzy proste kroki, czyli:
Po wykonaniu tych trzech prostych czynności ze spokojnym sumieniem możesz cieszyć się z uroków szusowania.
Kolejny dzień zimy, Ty w pośpiechu chcesz wsiąść do samochodu, aby nie spóźnić się do pracy, ale niestety nie możesz otworzyć drzwi… Z pewnością ta sytuacja nie jest Ci obca i niejednokrotnie wywołała u Ciebie niemałą irytację.
Aby uniknąć niepotrzebnych stresów musisz pamiętać, iż najprostsze rozwiązania są najbardziej skuteczne. Wychodząc Tobie naprzeciw, mamy dla Ciebie bardzo prosty sposób, abyś więcej nie musiał zmagać się z zamarzniętymi uszczelkami w drzwiach Twojego samochodu. Musisz pamiętać o regularnym przesmarowaniu uszczelek w drzwiach, zanim nadejdą pierwsze mrozy.
Recepta zapobiegająca ponownemu, uciążliwemu zamarzaniu uszczelek w drzwiach w samochodzie jest bardzo prosta. Wystarczy, iż zastosujesz się do trzech łatwych kroków, czyli:
Prawda, że proste? To tylko kilka chwil, które zaoszczędzą Twój czas rano przed pracą, ale i pozwolą Ci uniknąć niepotrzebnych stresów.