Oleje i środki smarne, które stosowane są w branży spożywczej muszą nie tylko spełniać podstawowe właściwości smarne, ale i również wynikające z regulacji prawnych obostrzenia.
Łatwo można sobie wyobrazić konsekwencje, jak niesie za sobą zanieczyszczenie produktów, czy do produkcji opakowań, smarów wykorzystywanych w czasie procesu pakowania. Postęp technologiczny przejawiający się w stosowaniu coraz to nowocześniejszych urządzeń czy zautomatyzowanych linii produkcyjnych daje wiele możliwości… Między innymi pozwala on na zmniejszenie powstałego ryzyka zanieczyszczenia, będącego skutkiem awarii sprzętu. Pamiętajmy jednak, że bezpośredni kontakt smaru z żywnością wcale nie musi być spowodowany wyłącznie problemami technicznymi.
Procesy technologiczne, takie jak mieszanie składników czy ich transport taśmociągiem, umożliwiają kontakt produktów spożywczych z elementami maszyn, przy których stosuje się środki smarne. Wystarczy niewielka ilość niedopuszczalnego smaru, który dostając się do żywności może przynieść producentowi ogromne koszty (wyłączenie linii produkcyjnej). Jak temu zaradzić?
Aby wykluczyć ryzyko strat związanych z zanieczyszczeniem partii produktów spożywczych należy używać środków smarnych z odpowiednim certyfikatem. Otóż środki smarne przeznaczone dla branży spożywczej muszą spełniać normy Narodowego Instytutu Sanitarnego, który podzielił środki smarne na:
Skład smaru posiadającego rejestrację NSF H1 jest zgodny z przepisami Agencji Żywności i Leków, a także spełnia wymagania takie jak:
Oleje wysokotemperaturowe, których to dystrybucją zajmuje się nasza firma, należą do grupy produktów smarnych wykorzystywanych w przemyśle spożywczym. Gdzie się je stosuje? Między innymi przy smarowaniu łańcuchów w systemach transportowych urządzeń do wypalania i suszenia, w maszynach przetwórstwa żywności i w urządzeniach piekarniczych.
Jak wygląda zastosowanie olejów klasy NSF H1 w praktyce?
Właściwe smarowanie to ważna kwestia w przemyśle piekarniczym. Idealnym przykładem jest tutaj wytwórnia pizzy, w której dziennie produkuje się średnio 1,5 miliona sztuk pizzy (!). Pizze te wypiekane są w piecu kamiennym. Piec fabryczny w porównaniu z tradycyjnym piecem z gastronomii włoskiej, posiada oddzielne wejście i wyjście oraz łańcuch transportowy, na którym zamontowane są płyty kamienne. Za pomocą płyt kamiennych gotowe pizze transportowane są przez piec. I tutaj właśnie pojawia się kwestia smarowania.
Kamienne płyty powodują silne obciążenie łańcucha, a wysoka temperatura w piecu do pieczenia wynosząca ponad 200°C, powoduje dodatkowe utrudnienie. Łańcuch transportowy musi być smarowany, ponieważ zmniejsza ono tarcie i jego zużycie. Duże tarcie prowadzi do przedwczesnej wymiany łańcucha, natomiast jego zmniejszenie jest równoznaczne z oszczędnością energii. Wniosek nasuwa się tutaj jeden – właściwe smarowanie oszczędza pieniądze! Firma OKS opracowała wysokotemperaturowy smar do łańcuchów stosowanych w przemyśle spożywczym. Rejestracja OKS 387 przez Narodowy Instytut Sanitarny w kategorii H1 dowodzi, że smary specjalne OKS sprostają najsurowszym wymaganiom higieny żywności, jednocześnie niczego nie tracąc ze swojej sprawności.
Użycie smaru OKS 387 w żaden sposób nie wpływa na smak pizzy, nie nadając jej nieprzyjemnego posmaku oleju maszynowego. Ponadto środek ten nie zawiera toksycznych substancji, które mogłyby pojawić się w efekcie parowania oleju w przypadku jego niewłaściwego zastosowania. OKS 387 bazuje na zupełnie syntetycznym, fizjologicznie nie budzącym zastrzeżeń oleju bazowym, na naturalnym graficie i dodatkach. Przez Narodowy Instytut Sanitarny został on sklasyfikowany w kategorii H1 do stosowania w przemyśle żywnościowym i dopuszczony, kiedy kontaktu z żywnością nie można wyeliminować. Olej natryskiwany na łańcuch transportuje grafit do wewnętrznego łożyska łańcucha, chroniąc go przed zużyciem. Do temperatury 200°C łańcuchy są smarowane olejem i grafitem, natomiast powyżej 200°C olej podstawowy wyparowuje bez pozostałości, przy czym grafit nadal zapewnia doskonałe smarowanie łańcucha. OKS 387 można również stosować, za pomocą instalacji, do centralnego smarowania.
W przemyśle opakowaniowym istotną rolę odgrywa właściwe smarowanie łańcuchów transportowych. Dlaczego? Wystawione są one bowiem na działanie wysokich temperatur, jednocześnie spełniając rygorystyczne wymogi spożywcze. Jak to wygląda w praktyce? Po głębokim tłoczeniu puszki są lakierowane. Lak wypalany jest w temperaturze ok. 210°C. Transport puszek przez poszczególne etapy produkcji odbywa się za pomocą łańcuchów, które w średniej wielkości piecu do wypalania mogą mieć nawet ponad 100 metrów długości. Aby utrzymać przepustowość do 20 000 puszek na godzinę, łańcuchy transportowe muszą się poruszać z dużą prędkością. Z tego też powodu olej do łańcuchów musi spełniać długą listę wymagań, a najważniejsze z nich stanowi tutaj odporność na odwirowywanie.
W procesie produkcji smar z łańcucha nie może dostać się do wnętrza puszki, jeżeli już do tego dojdzie, puszka musi zostać zniszczona! Bardzo ważna jest również odporność oleju na odparowywanie, ponieważ kondensat może osadzać się w puszkach pustych, wpływając na jakość lakierowania puszki. Co ważne olej nie może zawierać składników, które utrudniają zwilżanie puszki lakierem. Odporność na odparowywanie i straty na skutek parowania, zwłaszcza w wysokich temperaturach, ważne są z uwagi na potrzebną ilość dosmarowania. Dlaczego? Już wyjaśniamy… Otóż co nie wyparowało, nie musi być dosmarowane. Olej oczywiście musi mieć certyfikację wedle wymagań Narodowego Instytutu Sanitarnego H1! To oczywiste!
Jaki olej najlepiej spełni swoją rolę w systemach transportowych w urządzeniach do lakierowania, wypalania i suszenia w przemyśle opakowaniowym i spożywczym? Podpowiadamy – olej OKS 3570. Spełnia on wymienione wyżej wymagania. Wyjątkowa stabilność wysokotemperaturowa powoduje redukcję oleju w trakcie produkcji do ponad 60% ! W porównaniu z innymi olejami, OKS 3570 może wydłużyć dwukrotnie żywotność łańcucha transportowego.
Znajdujące się w naszej ofercie produkty dystrybuujemy do wielu gałęzi przemysłu spożywczego, ale nie tylko! Dowiedz się więcej klikając tutaj.